OBĚŤ


Koncept / Scénář: Ivan Jurečka, Pavel Štourač
Dramaturgie: Jana Pilátová
Režie: Pavel Štourač
Scénografie: Helena Štouračová, Ivan Jurečka
Hudba: Lianca Pandolfini, Pavel Štourač, Elia Moretti, Sara Bocchini
Účinkují: Ivan JurečkaKateřina Šobáňová, Elia Moretti, Sara Bocchini
Light-design: Martin Janda, Michal Puhač
Production: ART Prometheus

Monodrama, jazyk: Čeština, Jidiš; délka představení: 65 min.

Květen 1949, Itálie, Janov. Přístavní čekárna.
Odjíždí z Evropy, asi natrvalo. Chce do Ameriky, chce zapomenout…


O inscenaci

Autorský projekt Ivana Jurečky v režii Pavla Štourače, inspirovaný rozhovory s žijícími pamětníky, bývalými vězni koncentračního tábora Osvětim zpracovává téma lékařské i lidské etiky v mezní životní situaci. Vypovídá o genezi opojení mocí, o otázkách smysluplnosti či nesmyslnosti lidského utrpení, o lidské odvaze i zbabělosti. Snaží se odkrýt ďábelskou techniku postupného plíživého zla, jež se rozvíjí na živné půdě lidské lhostejnosti a alibismu.

Jeden herec, desítky, stovky a tisíce lidských životů. Věci, slova, těla, věty. Hromady věcí, hromady slov, hromady těl. Je jich tolik, že už čísla nevnímáme. Je jich tolik, že ztratily hodnotu. Ztratily smysl. Ano, jistě, zahubili jsme cit, abychom nezešíleli. Cit? Lidskost? Soucit? Jděte k šípku. Je potřeba přežít.

Zdroje a inspirace

V inscenaci jsou použity materiály z knihy Mengele – Anděl smrti, úplný životní příběh, autorů Geralda L. Posnera a Johna Wareho, divadelní hry Přelíčení Petera Weisse, knihy Ďáblova dílna Adolfa Burgera a filmu Šoa, francouzského režiséra Claude Lanzmanna.

Tvůrci inscenace děkují paní Erice Bezdíčkové, paní Martě Kottové a panu Adolfu Burgerovi za jejich osobní svědectví a cenné konzultace při přípravě inscenace.


OBĚŤ – PRESSBOOK

5. a 6. března (2009) měla v pražském Divadle Kolowrat premiéru inscenace Oběť z dílny malovického Divadla Continuo. Jde o sólový projekt herce Ivana Jurečky Oběť, který zpracovává životní příběh Josefa Mengele.(…) Režisérem inscenace je umělecký šéf Divadla Continuo Pavel Štourač.

Výsledná inscenace, která se svým charakterem do jisté míry liší od předcházející tvorby divadla, je naprosto strhující. (…) Dobře je napsán retrospektivní scénář, který směřuje k neobyčejně výsměšné a kruté pointě, a jednoduchá, promyšlená výprava pracující s metaforou je u Divadla Continuo samozřejmostí. (…)

Student herectví brněnské JAMU Ivan Jurečka (jemuž asistuje Kateřina Šobáňová a dva muzikanti Lianca Pandolfini a Pavel Štourač) v inscenaci prokázal obrovský dar naplnit sólové představení vlastním charismatem a schopností uhranout publikum. Jeho postupná proměna z vystrašeného cestujícího ve zrůdného lékaře, který ve svém vyprávění postupně ztrácí veškeré zábrany, se nedá nazvat jinak, než jako ryzí divadlo „s velkým dé“.

Kateřina Lešková – Dolenská, Loutkář, 9. 3. 2009