Vzdělávání

Kromě své tvůrčí činnosti – jež zahrnuje vytváření repertoárových inscenací a site-specific projektů se členové Divadla Continuo systematicky věnují pedagogické činnosti. Tuto aktivitu rozvíjí soubor pod vedením uměleckého vedoucího Pavla Štourače přes dvacet let. Pavel Štourač vyučoval na několika evropských univerzitách v Německu, České republice, Slovensku, Polsku, Anglii, Itálii a Švýcarsku. Od roku 2012 je stálým pedagogem Accademia Dimitri ve švýcarském Versciu, kde od roku 2020 vede MA program Teatro di Figura. Ten se pod jeho vedením věnuje propojování fyzického divadla s postupy výtvarného a loutkového divadla.

Divadlo Continuo spolupracuje s několika evropskými vysokými divadelními školami. Podílelo se na výuce studentů italské Accademia Dell’Arte, pražské DAMU, poskytuje zázemí a rezidenci pro studenty švýcarské Accademia Dimitri a v posledních letech intenzivně spolupracuje s londýnskou Rose Bruford College. Její studenti se v rámci svého programu účastní dvouměsíčního studijního pobytu v sídle Divadla Continuo Švestkový Dvůr v Malovicích.

Pedagogika Divadla Continuo je komplexní systém, který se opírá nejen o dlouhodobou zkušenost jeho lektorů, ale také o jejich pravidelné vzdělávání, teoretický i praktický výzkum a spolupráci s odborníky z různých oblastí. Lektoři – členové souboru mají zkušenosti z umělecké tvůrčí činnosti v oblasti fyzického a figurativního divadla, tance, herectví a někteří rovněž z oblasti umělecké pedagogiky dětí, dospělých a seniorů, stejně jako pedagogiky pro lidi se specifickými potřebami či lidí s hendikepem. 

Pedagogika vychází z uměleckého směřování Divadla Continuo, tedy zaměření na fyzické a výtvarné divadlo. Ústředním bodem a hlavním tématem jeho pedagogiky je lidské tělo a jeho výrazové možnosti ve spojení s použitím materiálu, objektu a loutky.

Během workshopů a dílen, které mohou mají nejrůznější formát a dobu trvání, se účastníci seznamují prostřednictvím tréninků a cvičení s možnostmi a principy fyzické expresivity vlastního těla. Důraz je přitom kladen na propojení emocionální, psychické a fyzické stránky osobnosti pro nalezení autentického a osobitého uměleckého vyjádření. Důležitým aspektem je pak práce ve skupině, učení se od druhých, společné reflexe a analýzy.

Tréninky a cvičení se zaměřují na celou řadu aspektů exprese a pohybu lidského těla. Mimo jiné na zážitek vlastního těla v prostoru, percepci pohybu těla v prostoru a čase, uvědomování si kvalit používané energie, dotek s druhým tělem a jeho kvalit, práci s váhou, rovnováhou a gravitací, nalezením, uvědoměním si a zpracováním fyzického impulsu a řadě dalších elementárních i pokročilých znalostí základního hercova nástroje – svého těla.

Aktuálně

archiv aktualit

Ministerstvo kultury ČR Národní plán obnovy Státní fond kultury ČR Jihočeský kraj